جایگاه معلم-احترام به معلم
هنرستان کاردانش حضرت علی اکبر ناحیه 2کرج
هنرستان کاردانش حضرت علی اکبر ناحیه 2کرج
درباره وبلاگ


به وبلاگ هنرستان تازه تاسیس کرج2 خوش آمدید
نويسندگان
شنبه 1 بهمن 1390برچسب:, :: 22:58 :: نويسنده : رحمان رجبی

گویی آن همه گفته ها و نوشته ها تنها فریادی در باد بوده است. اینك معلم یكی از اقشار آسیب پذیر( مستضعف سابق) جامعه است، اینك معلم نه در نظر دانش آموز و نه در دیدگاه خانواده وی از احترام بالایی برخوردار نیست. و ما باید بپرسم كه چگونه شد كه شغل ابنیا چنین در گردباد سهمگینی قرار گرفت كه ارزش ها را وارونه نمود و كف ها را به سطح آورد و گوهرها را به زیر برد؟ بسیاری این كاهش منزلت جایگاه معلم را نتیجه تغییر ارزش ها می دانند ، با توجه به ساختار جامعه ما كه به سوی یك جامعه سرمایه داری پیش می رود ، لاجرم سرمایه و هر آنچه با آن در ارتباط است اولویت اول و ارزش محوری یافته و اخلاق ، علم و تحصیل فضایل و معلم كه یكی از ناشران این هر سه است جایگاه و منزلت پیشین خود را از دست داده و تنزل مرتبه می یابد. جای بسی تاسف است چرا كه ملتی سعادتمند نخواهد شد مگر در احترام حقیقی و بازشناسی جایگاه معلم.

برای بازیابی جایگاه معلم كافی است كه در عرصه تاریخ علم بجوئیم كه چه كسانی لقب " معلم" یافته اند. ارسطو معلم اول و فارابی معلم ثانی از بزرگان عرصه علم و اندیشه اند كه بدین لقب مفتخر شده اند.
شهید ثانی نقل می‌كند كه از اسكندر پرسیدند: چرا به معلم خود از پدرت بیشتر احترام می‌كنی؟ او گفت: «به خاطر اینكه معلم سبب زندگی باقی من است و پدر وسیله‌ی حیات فانی من است.
امروزه مي توانيم لفظ ادب را در حوزه اي وسيع تر، فرهنگ بناميم. انسان متمدن امروز در مجموعه اي از فرهنگ هاي حيات و حيات اجتماعي زيست مي كند. انسان با فرهنگ يعني انسان زنده،یعنی کسی که حقيقت را از كذب تميز مي دهد و راه و رسم زندگي و سازگاري و احترام به جامعه را خوب مي داند و اي بسا بسياري از زندگان كه فاقد فرهنگ مي باشند .رفتارشان ناشی از مستی و ویرانگر است. چنان كه حضرت مولانا فرموده است:
از خدا جوييم توفيق ادب بي ادب محروم ماند از لطف رب
بي ادب تنها نه خود را داشت بد بلكه آتش در همه آفاق زد
از ادب پرنور گشته ست اين فلك وز ادب معصوم و پاك آمد ملك
شخصى در مدینه مدرسه‏اى تأسیس کرد و به آموزش کودکان مشغول بود.
روزى یکى از فرزندان امام حسین(ع) به مدرسه وى رفت
و آیه شریفه «الحمدلله رب العالمین» را آموخت.
وقتى به منزل برگشت، آیه را تلاوت کرد و معلوم شد آن را در مدرسه‏اى از معلم آموخته است.
امام حسین(ع) هدایاى زیادى براى معلم فرستاد به طورى که موجب شگفتى عده‏اى از یاران آن حضرت گردید.
آنها نزد امام آمدند و عرض کردند:
آن همه پاداش به معلم رواست که شما در برابر آموزش یک آیه، این همه هدیه براى معلم فرستاده‏اى؟!
حضرت فرمود: آنچه که دادم چگونه برابرى مى‏کند با ارزش آنچه که او به پسرم آموخته است.
ایشان با این کار ارزش والاى معلم را به تمامى یاران و پیروان خود گوشزد نمود
احترام معلم
لا تجعلن ذرب لسانك على من اءنطقك و بلاغه قولك على من سددك .
ترجمه : تيزى و برندگى زبانت را، به سوى كسى كه تو را سخنگو ساخته است مگير، و رسايى گفتار و قدرت بيان خود را، بر ضد كسى كه به تو قدرت گفتار آموخته است ، بكار مبر .
شرح : امام عليه السلام ، همواره در مورد احترام معلم و آموزگار، سفارش ميفرمود، و ديگران را، به ارزش و اهميت احترام نمودن به آموزگاران ، متوجه ميساخت . تا جاى كه خود، با آن درياى علم و دانش كه داشت ، هميشه مى فرمود : كسيكه به من يك كلمه بياموزد، تا پايان عمر، غلام و بنده او خواهيم بود .
يك نمونه درخشان و با شكوه ديگر، براى آنكه بدانيم اسلام چه احترام شايانى براى معلم و آموزگار قائل شده است ، توجه به وضع اسير جنگى در صدر اسلام است . در آن جنگها، پيامبر اكرم (ص )، به كسانى كه تا ساعتى پيش ، شمشير بر دست ، با سپاه مسلمانان جنگيده بودند، اجازه مى فرمود كه هر كدام ، به ده نفر از مسلمانان سواد خواندن و نوشتن بياموزند، و پاداش ‍ اين سواد خواندن و نوشتن بياموزند، و به پاداش اين سواد آموزى از اسارت آزاد شوند .
امام عليه السلام نيز، در اين كلام عميق و پر معنى ، در همين باره سخن گفته ، و ديگران را به احترام نمودن به معلم آموزگار، متوجه ساخته و ترغيب و سفارش فرموده است . ما نيز، بايد از پيشواى راستين خود بياموزيم . يعنى هرگز نبايد تيزى و برندگى زبان خود را بسوى پدر و مادر، يا خواهر و برادر بزرگتر، يا هر كسى كه در راه به سخن آمدن ما زحمت كشيده است ، بگيريم . و همچنين هيچگاه نبايد رسايى كلام و قدرت بيانى را كه از معلم و يا شخصى ديگرى آموخته ايم ، بر ضد خود او بكار بريم . زيرا، چنين كارى نا سپاسى است ، و در اسلام ، ناسپاسى ، زشت و ناپسند شمرده مى شود .
در سخنی از امام سجاد علیه السلام آمده است: «حق استاد تو این است که به او احترام گذاری؛ در حضورش باوقار و سنگین باشی؛ با دقت به سخنانش گوش سپاری؛ رویت به او باشد و به او توجه نمایی؛ صدایت را بلند نکنی؛ اگر کسی از او سؤالی پرسید، تو پاسخ ندهی، بلکه بگذاری خود او پاسخ دهد؛ در محضرش با کسی سخن نگویی و از کسی غیبت ننمایی؛ اگر نزد تو از او بدگویی شد، از او دفاع کنی؛ عیب هایش را بپوشانی و خوبی ها و صفات نیکویش را آشکار سازی؛ با دشمنش هم نشینی نکنی و با دوستش دشمنی نورزی. هرگاه این کارها را کردی، فرشتگان درباره ات گواهی دهند که تو برای رضای خداوند نزد آن استاد رفته ای و دانش او را فراگرفته ای، نه برای مردم».
احادیث مرتبط:
تَواضَعُوا لِمَن طَلَبتُم مِنهُ العِلمَ؛
امام صادق عليه‏ السلام:در پيشگاه كسى كه از او دانش مى‏ آموزيد، فروتن باشيد
پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :بخشنده‏ ترين شما پس از من ، كسى است كه دانشى بياموزد ، آن‏گاه دانش خود را بپراكند .
پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :مَن تَعَلَّمتَ مِنهُ حَرفا صِرتَ لَهُ عَبدا ؛
پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :از هر كس كه حرفى آموختى ، بنده او شده‏اى .
پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :مَن طَلَبَ العِلمَ كانَ كفّارَةً لِما مَضى ؛
پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :كسى كه در پى تحصيل علم رود ، اين عمل كفّاره گناهان گذشته او است .
امام باقر عليه‏السلام :زكات دانش ، آموختن آن به بندگان خدا است .
امام سجّاد عليه‏السلام :حَقُّ سائِسِكَ بِالعِلمِ ، التَّعظيمُ لَهُ و التَّوقيرُ لِمَجلِسِهِ و حُسنُ الاِستِماعِ إلَيهِ؛
امام سجّاد عليه‏السلام :حق استاد تو اين است كه بزرگش دارى و محضرش را محترم شمارى و با دقّت به سخنانش گوش بسپارى
 

نظرات شما عزیزان:

بهمن ايمانزاده
ساعت0:06---5 بهمن 1390
با سپاس فراوان از مديريت محترم و فهيم هنرستان حضرت علي اكبر در اشتراك گذاشتن سئوالات رشته كامپيوتر
اميد وارم موفق باشند.


بهمن ايمانزاده
ساعت23:20---4 بهمن 1390
بسم الله الرحمن الرحيم





خدایا: به من زیستنی عطا کن که در لحظه مرگ، بر بی ثمری لحظه ای که برای زیستن گذشته است، حسرت نخورم، و مُردنی عطا کن که، بر بیهودگیش، سوگوار نباشم.بگذار تا آن را، خود انتخاب کنم، اما آنچنان که تو دوست می داری.







نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پیوندهای روزانه
پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 208
بازدید کل : 3619
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 28
تعداد آنلاین : 1



این سایت را حمایت می کنم